هزینه یابی چرخه عمر LCC چیست؟

هزینه یابی چرخه عمر LCC مفهومی است که در سال‌های اخیر در صنایع مختلف توجهات زیادی به خود جلب کرده است. این روشی برای ارزیابی کل هزینه‌های مالکیت یک دارایی در طول کل دوره عمر آن، از جمله تهیه، عملیات، نگهداری و دفع استفاده می‌شود. با در نظر گرفتن همه هزینه‌های مرتبط با دارایی در این چرخه، سازمان‌ها می‌توانند تصمیماتی برای کاهش هزینه‌ها و بهینه سازی عملکرد دارایی‌ها بگیرند.

هزینه یابی چرخه عمر LCC یک ابزار ضروری برای صنایع دارایی محور است، که شامل صنایع ساختمانی، حمل و نقل، انرژی و… هستند. این صنایع تا حد بسیار زیادی به عملکرد فعالیت های تجهیزات آنها بستگی دارند تا بتوانند سودآوری و رقابت در بازار را حفظ کنند. بنابراین، هر تصمیم مربوط به اکتساب دارایی، انجام و نگهداری فعالیت ها می تواند به میزان مهمی در ارزش فعالیت کلی تاثیر داشته باشد.

هزینه یابی چرخه عمر LCC به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که علاوه بر قیمت خرید اولیه کل هزینه مالکیت یک دارایی را از جمله هزینه‌های نگهداری تعمیرات، جایگزینی، مصرف انرژی، هزینه‌های دفع و سایر هزینه‌های مرتبط را ارزیابی کنند.

روش حساب مصارف مدت‌ دار (LCC) به سازمان‌ها کمک می‌کند به دنبال گزینه های ارزان‌تر برای حفظ تجهیزات و نگهداری بگردند. به عنوان مثال، فرض کنید سازمان به دنبال خرید تجهیزات جدید برای خط تولید است. حال، تحلیل هزینه یابی چرخه عمر LCC می‌تواند هزینه های کامل در هر گزینه، از جمله کسب و کار، نصب، اجرا، نگهداری و اسقاط کردن تجهیزات را محاسبه کند.

 

هزینه یابی چرخه عمر LCC چگونه به سازمان های کمک می کند؟

با استفاده از رویکرد هزینه یابی چرخه عمر LCC، مالکان دارایی می‌توانند تصمیمات بهتری در مورد زمان سرمایه‌گذاری در نگهداری یا به روز رسانی دارایی، زمان بازنشستگی دارایی و جایگزینی آن با یک دارایی جدید و نوع دارایی برای سرمایه‌گذاری بر اساس هزینه‌های بلند مدت و نه فقط در نظر گرفتن ملاحظات کوتاه‌ مدت بگیرند.

  • بیایید نمونه ای از اینکه چگونه شاخص هزینه عمر خدمتی می تواند به یک صنعت با دارایی های گران قیمت مانند نیروگاه کمک کند، را در نظر بگیریم. یک نیروگاه دارای دارایی های مختلفی مانند توربین ها، ژنراتورها، ترانسفورماتورها و برج های خنک کننده است که در طول عمر مفید خود نیاز به تعمیر و تعویض دارند.

با استفاده از تحلیل هزینه یابی چرخه عمر LCC، نیروگاه می‌تواند هزینه کل مالکیت و عملیات دارایی‌های مختلف در طول چرخه عمر آن‌ها را مقایسه کند، از جمله هزینه خرید، هزینه نگهداری،تعمیر و هزینه استهلاک. به عنوان مثال، نیروگاه می‌تواند هزینه مالکیت و عملیات یک توربین گازی در مقایسه با یک توربین بخار در طول ۲۰ سال عمر، با در نظر گرفتن هزینه سوخت، هزینه نگهداری و هزینه جایگزینی، مقایسه کند.

با انجام این کار، نیروگاه می‌تواند تصمیمی با اطلاعات بیشتر درباره سرمایه‌گذاری در دارایی مورد نظر اتخاذ کند که بر اساس هزینه‌های بلندمدت آن محاسبه شده است و نه فقط هزینه‌ی خرید پیش رو. همچنین، آن‌ها می‌توانند فرصت‌های مختلفی را برای کاهش هزینه‌ها در زمان استفاده از دارایی پیدا کنند، مانند سرمایه‌گذاری در فناوری‌های با بازده بالاتر یا پیاده‌سازی روش‌های نگهداری پیشگیرانه‌ی که می‌تواند عمر مفید دارایی را بیشتر کند.

هزینه یابی چرخه عمر LCC شامل چه چیزی می شود؟

سیستم محاسبه هزینه یابی چرخه عمر LCC شامل هزینه های مربوط به یک دارایی در طی کل چرخه عمر آن، از اقدامات خرید تا رفع آن، این هزینه ها به صورت عمومی در چهار طبقه تقسیم می شوند:

هزینه یابی چرخه عمر دارایی های فیزیکی

  1. هزینه‌های بدست آوردن: هزینه‌هایی که مربوط به بدست‌ آوردن دارایی بوده و شامل قیمت خرید، هزینه‌های حمل، هزینه‌های نصب و هر هزینه‌ای دیگر مرتبط با به کارگیری دارایی هستند.
  2. هزینه های عملیاتی: هزینه‌های مرتبط با عملکرد دارایی شامل سوخت، برق، آب و سایر امکانات، هزینه‌های نیروی کار، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و هرگونه هزینه دیگری مرتبط با حفظ عملکرد دارایی اشاره دارد.
  3. هزینه‌های نگهداری و تعمیرات: هزینه‌های مربوط به نگهداری از دارایی در حالت خوب است، شامل نگهداری پیشگیرانه، نگهداری روزانه و نگهداری اصلاحی است.
  4. هزینه های صرفی: هزینه های مرتبط با هزینه های صرف اموال در پایان عمر مفید آن، شامل تجزیه، انتقال و مصرف هرگونه مواد مخرب می باشد.

کدام شرکت‌ها از هزینه یابی چرخه عمر LCC استفاده می کنند؟

بسیاری از شرکت‌ها از هزینه یابی چرخه عمر LCC برای مدیریت تجهیزات خود و انجام تصمیم‌گیری های مبتنی بر خرید، نگهداری و جایگزینی دارایی ها استفاده می‌کنند. در زیر چند مثال از شرکت‌هایی که از LCC برای تجهیزات خود استفاده می‌کنند، ارائه شده است:

هزینه یابی چرخه عمر LCC

  1. Boeing(بوئینگ) از LCC برای ارزیابی هزینه‌های مرتبط با عملیات و نگهداری هواپیماهای خود در طول چرخه عمر کامل آن‌ها استفاده می‌کند. این کمک می‌کند تا شرکت تصمیماتی را درباره خرید و نگهداری اتخاذ کند تا عملکرد هواپیماها را بهینه کرده و هزینه‌ها را کاهش دهد.

هزینه یابی چرخه عمر LCC

  1. ExxonMobil(اکسون موبیل) از LCC برای ارزیابی هزینه‌های مرتبط با عملیات و نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات خود، از جمله دکل‌های نفتی و پالایشگاه‌ها استفاده می‌کند. این کمک می‌کند تا شرکت تصمیماتی را درباره نگهداری و تعویض اتخاذ کند تا زمان توقف کار را کمینه کرده و هزینه‌ها را کاهش دهد.

هزینه یابی چرخه عمر LCC

  1. General Motors: شرکت جنرال موتورز از LCC برای ارزیابی هزینه‌های مرتبط با عملیات و نگهداری تجهیزات تولید خود، از جمله ربات‌ها و سایر سامانه‌های خودکار، استفاده می‌کند. این کمک می‌کند تا شرکت تصمیماتی را درباره نگهداری و تعویض اتخاذ کند تا کارایی حداکثری را تضمین کرده و هزینه‌ها را کاهش دهد.

هزینه یابی چرخه عمر LCC

  1. Rolls-Royce(رولز رویس) از LCC برای ارزیابی هزینه‌های مرتبط با عملیات و نگهداری موتورهای هواپیما خود در طول چرخه عمر کامل آن‌ها استفاده می‌کند. این کمک می‌کند تا شرکت تصمیماتی را درباره نگهداری و تعویض اتخاذ کند تا عملکرد بهینه موتورها را به دست آورده و هزینه‌ها را کاهش دهد.

این فقط چند مثال از شرکت‌ها و سازمان هایی بود که از LCC برای مدیریت تجهیزاتشان استفاده می‌کنند. LCC تکنیک گسترده‌ای است که در بین بسیاری از صنایع استفاده می‌شود، و روی هر فعالیتی که چرخه عمر دارد و نیاز به نگهداری و تعمیر باشد، اعمال می‌شود.

شهر سان دیگو: شهر سان دیگو از هزینه یابی چرخه عمر LCC استفاده کرده تا هزینه های مختلف فناوری های روشنایی برای لامپ های خیابانی خود را ارزیابی کند. با مقایسه هزینه های استفاده از LED، فلزات فشار بالا و فناوری متال هایید، شهر قادر بود به تشخیص دادن که فناوری LED هزینه مجموع دارایی کمتری فراهم کرده است. همین طور، با کاهش هزینه های انرژی به درصد 60، میزان توفیقات شهر در طول سال بصورت حدود 2.4 میلیون دلار تخمین زده شده است.

دپارتمان انرژی آمریکا: دپارتمان انرژی آمریکا از تجزیه و تحلیل هزینه یابی چرخه عمر LCC برای ارزیابی هزینه مختلف سیستم‌های تهیه مطبوع (HVAC) برای ساختمانهای دولتی استفاده کرده است. با توجه به قیمت خرید اولیه، مصرف انرژی و هزینه نگهداری در طول چرخه عمر این فعالیت، دپارتمان موفق به شناسایی فرصتهای کاهش هزینه و بهبود کارآیی انرژی شده است. به این ترتیب، آنها موفق به کاهش مصرف انرژی تا 18٪ و صرفه جویی در مجموع 13.7 میلیون دلار سالیانه شده اند.

این مطالعات موردی مشخص می‌کند که آنالیز هزینه یابی چرخه عمر LCC، چگونگی یافتن فرصت‌های ذخیره هزینه و بهبود عملکرد دارایی را در طول دوره عمر دارایی، برای سازمان‌ها ارائه می‌دهد. اما با توجه به این که نتایج محسوب شده بر اساس موارد خاص هر سازمان و دارایی خواهد بود، مهم است یاد بگیرید که پیش از اجرای فرآیند تحلیل هزینه یابی چرخه عمر LCC، انجام ارزیابی‌های مناسب لازم است.

نتیجه گیری

در نهایت، هزینه یابی چرخه عمر LCC به سازمان‌ها در بهبود بخشیدن در کارایی و ایمنی دارایی‌ها کمک می‌کند. با در نظر گرفتن هزینه کل مالکیت  فرآیند چرخه عمر دارایی، سازمان‌ها می‌توانند فرصت‌هایی را شناسایی کنند تا هزینهٔ نگهداری و تعمیرات کاهش یابد، بهینه‌سازی کارکرد انرژی و طول عمر کاربردی دارایی انجام شود. این رویکرد به سازمان‌ها اجازه دستیابی به حداکثر کارایی و ایمنی، و بازگشت سرمایه از دارایی می شود . بنابراین، سازمان‌هایی که از رویکرد LCC استفاده می‌کنند می‌توانند در بازار یک مزیت رقابتی به‌دست آورند و در ادامه به موفقیت‌های درازمدت دست یابند.

Powered by Froala Editor