تجدید موجودی، فعالیت مهم و کلیدی در مبحث مدیریت انبار است. با این حال، چند مورد وجود دارد که در مدیریت انبار یا موجودی باید در ذهن داشته باشیم هنگامی که در حال تأمین موجودی خود هستیم. در این روند، محاسبه نقطه سفارش مجدد نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

پس نقطه سفارش مجدد چیست؟ بیایید آن را بفهمیم و همچنین یاد بگیریم که چگونه با استفاده از یک فرمول ساده نقطه سفارش مجدد را محاسبه کنیم.

نقطه سفارش مجدد چیست؟

“نقطه تکمیل/سفارش مجدد مقدار واحد موجود است که باعث خرید مجدد مقدار از پیش تعیین شده موجودی می شود.”

بنابراین، نقطه سفارش مجدد به عنوان یک نشانگر برای انباردار برای تجدید موجودی آیتم‌هایی که در حال به پایان رسیدن در فروشگاه هستند، استفاده می‌شود. برای مثال نشانگر ذخیره سوختی است که در خودرو یا موتورسیکلت شما وجود دارد تا بتوانید قبل از تمام شدن سوخت، آن را مجدد پر کنید.

هنگامی که زمان سفارش مجدد فرا می رسد، انباردار سفارش جدیدی برای تجدید آیتم‌ها می‌دهد تا بتواند سفارشات آینده خود را بدون هرگونه توقفی با موفقیت انجام دهد.

“نتیجه نهایی این است که هیچ انقطاعی در فعالیت‌های تولید و تأمین در زمانی که مقدار کل موجودی به حداقل رسیده رخ نمی‌دهد.”

با این حال، یک جنبه مهم که باید در نظر داشته باشید این است که هر آیتم یا محصول در فروشگاه می‌تواند نقطه سفارش مجدد متفاوتی داشته باشد زیرا نقطه سفارش مجدد بر اساس زمانی که تامین‌کننده به شما محصولات را تحویل می‌دهد محاسبه می‌شود.

این ما را به موضوع مهم بعدی می‌رساند.

چگونه نقطه سفارش مجدد را با استفاده از یک فرمول محاسبه کنیم؟

برای محاسبه نقطه سفارش مجدد، نیاز به زمان تاخیر تامین (Lead Time)، میزان متوسط مصرف روزانه یا نرخ فروش محصول و ذخیره احتیاطی با تامین‌کننده دارید.

زمان تاخیر تامین

زمانی است که تامین‌کننده برای ارسال محصولات طی می‌کند پس از اینکه فروشنده سفارش خرید را ثبت می‌کند.

میانگین واحدهای فروخته شده روزانه

به معنای تعداد متوسط کالاهایی است که روزانه به فروش می‌رسد.

موجودی ایمن

مقدار خاصی از محصولات است که به طور جداگانه نگهداری می‌شود تا در زمانهای اضطراری یا در مواقع کمبود موجودی استفاده شوند.

فرمول محاسبه نقطه سفارش مجدد 

“میانگین واحدهای فروخته شده روزانه × زمان تاخیر تامین”

مثال :

سوپرماکت آقای جعفری هر روز 25 بطری شیر می فروشد و تامین‌کننده‌اش 4 روز طول می‌کشد تا موجودی تازه از بطری شیر‌ها را ارسال کند. در این صورت نقطه سفارش مجدد برای سوپرماکت آقای جعفری چقدر است؟

با استفاده از فرمول فوق می توانیم محاسبه کنیم:

فرمول محاسبه نقطه سفارش مجدد

25 (میانگین تعداد بطری‌های شیر روزانه فروخته شده) × 4 روز (زمان تاخیر تامین) = 100

پاسخ این است که سوپرماکت آقای جعفری باید هر چهار روز از تامین‌کننده خود 100 بطری شیر را تامین کند.

با این حال، در مثال بالا، ما فقط تعداد متوسط بطری شیرهای فروخته شده در روز را در نظر گرفتیم. در واقعیت، این عدد ممکن است برخی روزها افزایش یابد یا کاهش یابد زیرا می‌دانیم که فروش روزانه دارای نوسانات است. بنابراین، برای پوشش افزایش و کاهش ناگهانی در تقاضای محصول، یک شرکت یا فروشگاه نیاز به نگهداری ذخیره احتیاطی دارد. بنابراین، فرمول نقطه سفارش مجدد همچنین می‌تواند شامل ذخیره احتیاطی باشد:

فرمول محاسبه نقطه سفارش مجدد با ذخیره احتیاطی

(میانگین واحدهای روزانه فروخته شده × زمان تاخیر تامین) + ذخیره احتیاطی

با ادامه مثال سوپرماکت آقای جعفری و استفاده از این فرمول دوباره:

(25 * 4) + 25  = 125

بنابراین، ما نقطه سفارش مجدد موجودی را به عنوان 125 واحد می‌گیریم. اگر موجودی سوپرماکت آقای جعفری از 125 واحد کمتر شود، باید یک سفارش جدید ثبت شود.

نتیجه‌گیری

امیدوارم مثال فوق برای شما روش محاسبه نقطه سفارش مجدد را واضح تر کرده باشد.

همچنین، در این نقطه، مهم است که بدانید نقطه سفارش مجدد تنها به میزان مورد نیاز برای ثبت سفارش جدید جهت تأمین مجدد کالا(ها) اشاره می‌کند. اما برای دانستن این که چه مقدار از یک محصول باید سفارش داد، نیاز به استفاده از روش‌های دیگری مانند روش مقدار سفارش اقتصادی (EOQ) یا روش “در لحظه” (Just-in-time) دارید.

Powered by Froala Editor